Banyak telah diperkatakan tentang fungsi PSS (PSS) yang tidak digunakan sepenuhnya untuk membantu proses pembelajaran pelajar. Melalui Projek Semarak PSS yang dilaksanakan di PPD Padang Terap/Pendang, PSPN Kedah, IPDA dan PPD Padang Terap/Pendang telah membuktikan yang PSS adalah sebagai satu entiti yang sangat penting. Projek ini dilaksanakan berdasarkan bukti yang menunjukkan penggunaan pusat sumber di daerah ini tidak menggalakkan dan proses pengajaran pembelajaran tidak disokong dengan bahan-bahan di PSS. Melalui projek ini pengajaran literasi maklumat diintegrasikan dalam subjek Sains dan Bahasa Inggeris. Modul pengajaran dibangunkan untuk membantu guru-guru mata pelajaran dan guru media dalam menerapkan literasi maklumat merentas kurikulum. Model literasi maklumat The Big Six™, Pengajaran Berasaskan Sumber dan Pengajaran Kolaboratif merupakan tunjang kepada projek ini.
Makalah oleh: Faisal Haji Mohamad
Pendahuluan--dan latar belakang Masalah
RASIONAL PROJEK SEMARAK PSS
PSS perlu menyediakan persekitaran pembelajaran yang berkesan dan kondusif dengan melengkapkan buku bacaan dan rujukan serta mempelbagaikan sumber pembelajaran. Melalui usaha ini pihak sekolah dapat memberi peluang kepada semua warga sekolah melatih diri menjadi pemikir yang kritikal dan pengguna maklumat yang efektif (Talib & Jamaludin, 2005). Oleh itu pelajar-pelajar dan guru-guru perlu diberi peluang yang luas untuk menggunakan pelbagai media untuk mereka memperolehi maklumat yang mereka kehendaki. Satu faktor yang penting yang perlu kita ambil perhatian adalah penekanan mesti diberikan kepada hubungan antara kemahiran maklumat dengan pencapaian akademik pelajar. Kecemerlangan akademik tanpa disepadukan dengan kemahiran literasi maklumat yang cukup tidak dapat membentuk pelajar yang berketerampilan kerana literasi maklumat amat berguna dalam proses pembelajaran sepanjang hayat (life-long learning).
Melalui Projek Semarak PSS ini, pengajaran dan pembelajaran dilaksana berpandukan kepada penggunaan modul pengajaran. Modul ini yang berasaskan kepada penggunaan sumber-sumber maklumat menggabungkan serta menerapkan kemahiran maklumat sejajar dengan dengan tahap pencapaian akademik pelajar. Tetapi komponen-komponen kemahiran literasi maklumat tidak akan berjaya tanpa diintegrasikan dalam mata pelajaran. Oleh itu, guru-guru mata pelajaran memainkan peranan penting disamping guru-guru media dan perpustakaan.
MATLAMAT DAN OBJEKTIF PROJEK SEMARAK PSS
Matlamat projek adalah untuk memberi peluang kepada guru-guru mata pelajaran mempelbagaikan strategi pengajaran dengan mengoptimumkan penggunaan sumber serta mengaplikasikan kemahiran-kemahiran literasi maklumat dalam proses pengajaran pembelajaran. Guru-guru dikehendaki untuk tidak terikat sepenuhnya dengan `kempat-empat dinding` bilik darjah. Mereka bebas untuk menggunakan sumber di luar bilik darjah. Ini sesuai dengan konsep PSPN Kedah yang berpegang kepada konsep Sekolah Sebagai Pusat Sumber. Justeru, proses pengajaran pembelajaran akan menjadi lebih menarik serta memberi impak positif terhadap penggunaan PSS dalam pengajaran dan pembelajaran serta pencapaian akademik pelajar. Empat objektif telah dikenal pasti untuk menjadi hala tuju Projek Semarak PSS ini. Keempat-empat objektif tersebut adalah:-
i. Mengenal pasti kemahiran-kemahiran Literasi Maklumat yang sesuai untuk diterap melalui penggunaan Modul Literasi Maklumat Semarak PSS.
ii. Membantu guru-guru mata pelajaran dan guru-guru media sekolah menerapkan literasi maklumat melalui permuafakatan.
iii. Membantu guru-guru mata pelajaran mengoptimumkan penggunaan sumber dan bahan pembelajaran di PSS.
iv. Mewujudkan persekitaran pembelajaran di PSS supaya dapat menjadi nadi kepada proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
KONSEP LITERASI MAKLUMAT
Literasi maklumat adalah satu set keupayaan yang membolehkan seseorang itu menggunakan sumber-sumber maklumat yang berkualiti untuk menyelesaikan sesuatu masalah. Set keupayaan itu adalah keupayaan untuk mengenal pasti maklumat, mencari maklumat, mengesan, menilai dan menggunakan maklumat. Individu yang celik maklumat bermakna ia mempunyai semua kemahiran yang diperlukan untuk meneroka ilmu pengetahuan secara bebas, kendiri dan aktif. Literasi maklumat menjadi asas kepada pendidikan sepanjang hayat. Kemahiran ini adalah kemahiran-kemahiran yang perlu dikuasai dalam setiap disipilin ilmu, setiap tahap persekitaran pembelajaran dan pada setiap tahap pendidikan. Menurut American Library Association (1986),“...to be information literate, a person must be able to recognize when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information...”. Oleh itu, pelajar yang celik maklumat adalah pelajar yang berupaya untukmenguasai kelapan-lapan kemahiran berikut:-
i. Mengenal pasti dan menyampaikan maklumat yang diperlukan;
ii. Merangka strategi carian maklumat yang berkesan;
iii. Memilih dan menggunakan alat untuk mendapatkan semula maklumat;
iv. Mengesan dan mendapatkan sumber maklumat;
v. Analisis dan menilai maklumat secara kritis;
vi. Menyusun dan mensintesis maklumat;
vii. Mengguna dan mengaplikasikan maklumat melalui pemikiran yang kritikal dan kemahiran penyelesaian masalah;
viii. Memahami perkembangan teknologi maklumat dan aspek yang berkaitan seperti hak cipta dan bertanggung jawab ke atas hak intelektual (College & Research Libraries News, May 1998).
PENGAJARAN LITERASI MAKLUMAT
Penguasaan kemahiran-kemahiran literasi maklumat boleh dilaksanakan melalui proses pengajaran yang disusun dengan baik, mengoptimumkan penggunaan sumber pembelajaran dan juga melalui pemaufakatan guru. Seseorang guru mata pelajaran atau guru media boleh menerapkan literasi maklumat melalui pengajaran literasi maklumat itu secara tersendiri atau pun pengajaran literasi maklumat itu boleh diintegrasikan ke dalam satu mata pelajaran.Pengajaran literasi maklumat secara terpisah atau pun secara berasingan (stand-alone ataupun isolation) boleh dilaksanakan dengan mengajar kemahiran maklumat secara tersendiri dan tidak diterapkan dengan mana-mana unit dalam sukatan mata pelajaran. Guru-guru mata pelajaran atau guru media boleh mengajar kemahiran perpustakaan seperti mengesan bahan di perpustakaan, sistem pengkelasan, bahagian-bahagian buku, bahan-bahan rujukan (kamus, ensaiklopedia, indeks, glosari, almanak dll), kemahiran carian maklumat atas talian atau pun kemahiran belajar (mencatat nota, kemahiran membaca dll).
Pengajaran literasi maklumat juga boleh dilakukan secara integrasi. Kaedah ini juga disebut sebagai penyebatian, bersepadu atau pun gabungan (integration). Pengajaran dalam kategori ini berlaku apabila kemahiran-kemahiran literasi maklumat disepadukan dengan atau pun diterapkan dengan isi kandungan mata pelajaran di dalam waktu mata pelajaran berkenaan. Kemahiran-kemahiran maklumat perlu dikenal pasti. Kemahiran yang didapati sesuai digunakan untuk memperoleh maklumat atau isi kandungan tentang sesuatu topik dan juga dalam proses penyelesaian masalah. Kedua-dua cara ini boleh dilaksanakan oleh guru mata pelajaran dan guru media. Walau bagaimana pun pendekatan secara integrasi difikirkan lebih sesuai. Menurut Woolls (2006a, ms. 2), ”...No longer are library or research skills taught in isolation. They are fully integrated into the curriculum. Libraries working collaboratively with teachers …”
Seperti yang dijelaskan diawal tadi aspek literasi maklumat boleh dikuasai melalui beberapa kemahiran seperti kemahiran perpustakaan, kemahiran belajar, kemahiran teknologi maklumat dan komunikasi serta kemahiran-kemahiran lain. Kemahiran-kemahiran ini dapat diterapkan oleh guru melalui pengajaran yang lebih berpusatkan pelajar contohnya melalui pembelajaran berasaskan projek (project-based learning), dan pembelajaran berasaskan masalah (problem-based learning). Pendekatan pembelajaran ini didapati lebih berpusatkan pelajar. Guru akan berjaya memperkembangkan kemahiran-kemahiran yang telah sedia ada pada pelajar untuk menjadi mereka pelajar yang aktif dalam proses pembelajaran. Bagi mencapai matlamat ini, guru media perlu melihat dan mengubah peranan mereka daripada bertindak secara sendirian kepada satu pendekatan yang lebih menyeluruh. Guru media dan guru mata pelajaran akan bertindak sebagai pemangkin kepada proses pembelajaran ini. Persoalan akan timbul bagaimana guru boleh berjaya membentuk pelajar yang aktif untuk menyelesaikan masalah dalam proses pembelajaran mereka. Guru dan juga guru media perlu bertindak sebagai role model dalam menerapkan serta membentuk pemikiran pelajar dalam proses membentuk pelajar yang celik maklumat (Streatfield & Markless, 1994). Ringkasnya, guru berperanan penting untuk menggunakan strategi tersebut untuk menerapkan corak penyelesaian masalah dikalangan pelajar.
PENGAJARAN PEMAUFAKATAN (KOLABORASI)
Pengajaran dan pembelajaran literasi maklumat secara integrasi boleh dilakukan oleh guru mata pelajaran dengan kerjasama guru media sekolah. Pendekatan berpusatkan pelajar memerlukan pelajar lebih banyak menggunakan sumber dan dilatih bagimana menggunakan sumber itu secara lebih sistematik dan berkesan. Oleh itu kedua-dua, pakar sumber dan pakar isi kandungan memainkan peranan yang amat penting. Penyelaras akan bertindak sebagai perunding kepada pelajar dan guru. Situasi ini penting supaya maklumat serta sumber senang diperolehi dan dapat digunakan oleh pelajar untuk menyelesaikan masalah, dan digunakan mengikut kaedah dan pendekatan yang betul. Guru pula sebagai pakar isi kandungan akan dibantu oleh guru media untuk menerapkan isi kandungan melalui sumber-sumber yang telah dikenal pasti sebelumnya. Guru akan memastikan gaya pembelajaran yang menggunakan pendekatan berasaskan sumber akan memberi kesan yang positif serta signifikan kepada proses pembelajaran pelajar.
PEMBELAJARAN BERASASKAN SUMBER (RESOURCE-BASED LEARNING)
Objektif utama pembelajaran berasaskan sumber adalah untuk memberi peluang kepada pelajar-pelajar untuk membentuk serta memperkembangkan kemahiran pembelajaran kendiri mereka (independent learning skills). Penggunaan serta kemampuan menggunakan sumber dapat membantu mereka menjadi pelajar sepanjang hayat (life-long learners). Oleh itu pembelajaran berasaskan sumber perlu dilaksanakan dalam setiap pembelajaran di kelas atau pun di luar kelas. Pelajar sekarang perlu menghadapi berbagai perubahan dalam era maklumat. Maklumat berkembang dengan begitu pesat sehingga sumber pembelajaran tidak lagi tertumpu kepada apa yang terdapat dalam kurikulum sekolah saja. Persekitaran pembelajaran berasaskan sumber adalah kaya dengan maklumat berbanding dengan sumber tradisional. Persekitaran pembelajaran ini memberi peluang kepada pelajar untuk mencapai maklumat yang lebih mendalam serta efisien dan tidak terikat sepenuhnya kepada apa yang terdapat dalam bilik darjah sahaja (Vicki, 1993). Vicki menyatakan maklumat-maklumat yang diperolehi melalui kaedah ini dapat memupuk ciri-ciri pelajar yang aktif dan dapat mengawal proses pembelajaran mereka. Hujah ini disokong oleh Moore (1997) yang menyatakan bahawa, “...Resource-based learning activities have long been promoted as having potential in fostering independent learning...”.
Oleh itu, persekitaran yang kaya dengan maklumat memberi peluang kepada pelajar untuk memilih sumber-sumber yang sesuai dengan gaya pembelajaran mereka. Pelajar ini akan terus menjadi pelajar bermaklumat dalam proses pembelajaran sepanjang hayat. Justeru itu, sekolah perlu menyediakan persekitaran ini dalam membantu pelajar menjadi pelajar bermaklumat dan juga ke arah pelajar berpendidikan sepanjang hayat. Bagi merealisasikan proses ini, guru dan pelajar perlu mengakses pelbagai sumber pembelajaran sama ada dalam bentuk konvensional atau pun elektronik seperti atlas, bahan audio, buku, CD-ROM, ensaiklopedia, perisian komputer, kamus, rajah, dokumen, bahan pameran, lukisan, boneka, permainan, majalah, bahan manipulatif, peta, model, bahan multimedia, bahan muzik, suratkhabar, gambar foto, poster, relia, rancangan televisyen, video dan lain-lain lagi. Dalam Projek Semarak PSS, pembelajaran berasaskan sumber mempunyai ciri-ciri seperti berikut:-
i. Pelajar terlibat secara aktif dalam pembelajaran mereka;
ii. Pengalaman pembelajaran dirancang berdasarkan objektif pembelajaran;
iii. Strategi dan kemahiran pembelajaran dikenal pasti dan diajar dalam konteks yang releven, sesuai dan bermakna;
iv. Pelbagai sumber digunakan;
v. Lokasi pembelajaran dipelbagaikan;
vi. Guru dan guru media menggunakan pelbagai teknik pengajaran;
vii. Guru dan guru media bertindak sebagai fasilitator yang memberi bimbingan, pemantauan dan penilaian berterusan terhadap perkembangan pencapaian pelajar;
viii. Guru dan guru media perlu bekerja sama dalam melaksanakan pembelajaran berasaskan sumber.
Pengajaran dan pembelajaran berasaskan sumber tidak berfaedah jika persekitaran sekolah tidak kaya dengan sumber maklumat. Tetapi keperluan ini didapati tidak dapat dipenuhi oleh perpustakaan kerana kekurangan sumber (Lim, 2002). PSS perlu kaya dengan maklumat supaya guru-guru dapat menggunakan maklumat itu dalam pengajaran. Ini selaras dengan pendapat Moore (1997) yang menyatakan maklumat adalah penting kepada guru dalam profesion mereka.
MODEL LITERASI MAKLUMAT
Terdapat banyak model literasi maklumat yang boleh digunakan oleh guru untuk mengajar literasi maklumat. Antaranya model-model yang dapat dikenal pasti adalah The Big Six™, Research Cycle, Infozone, The Research Process, The Alberta Model dan Action Learning Model. Woolls (2006b) pula menyenaraikan banyak lagi model literasi maklumat yang antaranya adalah seperti The British Model, Kuhlhau Model, The Plus Model dan lain-lain lagi. Diljit (2006) pula mengutarakan satu model yang agak baru untuk proses pencarian dan penggunaan maklumat yang dikenali sebagai Empowering 8. Dalam projek ini, Model The Big6™ oleh Eisenberg dan Berkowitz (1990) dipilih. Model ini adalah satu model yang sesuai untuk pendekatan penyelesaian masalah (Mohammed & Azizah, 2000). Menurut Eisenberg & Berkowitz (1990) keupayaan untuk menyelesaikan masalah adalah penting kepada pelajar. Mereka mengemukakan enam peringkat untuk menyelesaikan masalah secara sistematik, iaitu peringkat menentukan, mencari, memilih, mengguna, menyampai dan menilai maklumat. Menurut Mohammed & Azizah (2000) lagi, pendekatan The Big Six™ mendapat tempat di kalangan pakar-pakar dalam bidang literasi maklumat. Pendekatan penyelesaian masalah dalam model The Big Six™ dibahagikan kepada enam peringkat utama, iaitu:-
i. Definisi Tugasan (Task Definition)
Pelajar menentukan masalah dan mengenal pasti keperluan maklumat dalam menyelesaikan masalah.
ii. Strategi Mencari Maklumat (Information Seeking Strategies)
Pelajar akan menentukan sumber-sumber maklumat terbaik, membina strategi pencarian maklumat dan membuat keputusan serta memilih sumber yang paling sesuai.
iii. Lokasi dan Akses (Location and Access)
Dalam langkah ini pelajar akan mencari lokasi sumber dan mengakses maklumat.
iv. Guna Maklumat (Use of Information)
Pelajar akan membaca, mendengar, menonton dan lain-lain untuk memastikan kesesuaian maklumat itu. Maklumat yang sesuai dikenal pasti dan dikeluarkan serta digunakan secara terbaik.
v. Sintesis (Synthesis)
Pada peringkat ini pelajar akan menyusun maklumat secara teratur dan bersistem daripada pelbagai sumber yang dipilih tadi (menstruktur maklumat). Dan seterusnya pelajar akan mempersembahkan maklumat tadi.
vi. Penilaian (Evaluation)
Pada langkah terakhir ini pelajar akan menilai hasil kerja terakhir mereka (effectiveness) dan menilai proses kerja mereka dalam mencari maklumat itu tadi (efficiency). Pelajar akan menentukan sama ada maklumat yang diperolehi menenepati kehendak tugasan yang telah diberikan. Mereka juga akan membuat refleksi bagaimana untuk mempertingkatkan serta menambah baik proses mencari maklumat pada masa hadapan.
MODUL PENGAJARAN LITERASI MAKLUMAT PROJEK SEMARAK
Modul ini adalah sebahagian daripada proses untuk menerapkan kemahiran-kemahiran literasi maklumat dalam mata pelajaran Sains dan Bahasa Inggeris. Modul ini direka bentuk untuk membantu guru mata pelajaran dan guru media bekerja sama dan bermaufakat menerapkan kemahiran-kemahiran literasi maklumat. Modul ini seperti yang telah ditegaskan menggunakan pendekatan penyelesaian masalah mengikut model The Big Six™. Modul literasi maklumat ini menggariskan secara tersusun langkah-langkah yang guru perlu ikuti dalam menyediakan proses pengajaran mereka.
Modul ini disediakan sebagai panduan kepada guru dalam mengaplikasikan kemahiran literasi maklumat dalam mata pelajaran bahasa Inggeris dan Sains sekolah rendah dan menengah. Berbentuk modul pengajaran, guru mata pelajaran dan guru media akan menjadikan modul ini sebagai panduan kepada mereka untuk menerapkan aspek literasi maklumat dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Modul ini disusun dalam bentuk topik dan unit kemahiran yang dipilih daripada sukatan pelajaran yang sesuai diaplikasikan dengan konsep literasi maklumat. Pendekatan modul ini adalah berkonsepkan pengajaran secara kolaboratif yang bertujuan untuk menerapkan kemahiran literasi maklumat di kalangan pelajar serta meningkatkan kefahaman pelajar melalui pengajaran berasaskan sumber. Melalui ketiga-tiga konsep ini (literasi maklumat, pengajaran kolaboratif dan pengajaran berasaskan sumber), diharap pelajar-pelajar dapat meningkatkan lagi tahap penggunaan pusat sumber dan seterusnya menjadi wahana kepada guru-guru mata pelajaran untuk menggunakan pusat sumber secara optimum dalam menyokong proses pengajaran dan pembelajaran. Mutu serta tahap pencapaian pelajar dalam kedua-dua mata pelajaran dapat dipertingkatkan dan seterusnya menyediakan pelajar yang boleh belajar secara kendiri dan pelajar yang mempunyai tahap literasi maklumat yang tinggi.
MODEL REKA BENTUK INSTRUKSI
Seperti juga projek-projek serta pembinaan modul pembelajaran kendiri, Modul Literasi Maklumat Projek Semarak PSS ini juga dipengaruhi oleh beberapa elemen penting dalam proses reka bentuk instruksi. Beberapa model reka bentuk instruksi dirujuk, antaranya adalah model reka bentuk Kemp, Morrison dan Ross; model Dick and Carey; dan model ADDIE. Daripada situ satu model reka bentuk yang asas telah dihasilkan untuk menjadi panduan dalam menghasilkan modul pengajaran literasi maklumat Projek Semarak PSS. Model reka bentuk ini mempunyai elemen-elemen asas adalah seperti berikut:
KAJIAN-KAJIAN PENILAIAN
Bagi memantapkan lagi projek ini beberapa kajian serta pemantauan telah dilakukan untuk menilai serta memantau keberkesanan, mengawal kualiti modul serta mengawal selai projek ini oleh IPDA dan PSPN. Antara kajian yang dilakukan adalah kajian berbentuk kuantitatif dan kualitatif. Satu kajian deskriptif telah dijalankan oleh Faisal & Nor Azian (2005) untuk meninjau tanggapan guru-guru terhadap literasi maklumat, kualiti modul, jenis-jenis kemahiran literasi maklumat yang diterapkan oleh guru-guru matapelajaran dan guru media serta masalah-maslah yang mereka hadapi. Kajian kualitatif juga dijalankan oleh Faisal & Nor Azian (2006) pula untuk melihat respon serta penerimaan guru-guru media terhadap penerapan literasi maklumat, tanggapan serta masalah yang dihadapi oleh mereka. Pusat Sumber Pendidikan Negeri Kedah pula telah menubuhkan satu pasukan pemantau yang terdiri daripada pegawai-pegawai PSPN. Pemantau-pemantau ini telah melawat ke sekolah-sekolah projek untuk meninjau pelaksanaan projek tersebut dengan menggunakan satu set instrumen pemantauan pukal. Laporan daripada pemantauan sangat positif (Talib & Jamaludin, 2005). Terdapat sekolah yang telah berjaya menggalakkan pelajar mereka mengakses bahan pembelajaran melalui laman web.
PENUTUP
Walau pun istilah literasi maklumat mula diperkenalkan oleh Paul Zurkowski sejak tahun 1974 lagi, dan konsep serta aplikasi literasi maklumat telah lama diperkenalkan dalam bidang kepustakawanan dan juga mendapat tempat dalam dunia pendidikan tetapi pelaksanaannya dalam konteks pendidikan di Malaysia masih lagi terpencil. Namun ada usaha dilakukan oleh Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP) dan Pusat Sumber Pendidikan Negeri (PSPN) tetapi penerimaannya dikalangan guru masih lagi rendah. Sebabnya, selagi komponen ini tidak dinyatakan dengan jelas (tersurat bukan tersirat) dalam sukatan pelajaran selagi itulah literasi maklumat ini akan terpinggir. Tetapi melalui perkembangan pendidikan bestari dewasa ini, beberapa kemahiran generi dalam komponennya menampakkan peluang serta laluan untuk literasi maklumat amat cerah. Ini nampaknya sehaluan dengan ALA (1986) yang menyatakan “Information competency includes consideration of the ethical and legal implications of information and requires the application of both critical thinking and communication skills”.
Projek Semarak PSS yang diusahkan oleh PSPN Kedah dan IPDA ini berpotensi untuk dikembangkan ke sekolah-sekolah lain dengan mengambil kira beberapa kekangan yang perlu diatasi. Modul Literasi Maklumat ini boleh diketengahkan dengan beberapa perubahan untuk disesuaikan dengan persekitaran sekolah-sekolah tertentu. Perkara yang amat penting dan kritikal yang perlu diambil kira jika inovasi ini hendak diteruskan atau dikembangkan adalah faktor penerimaan dan penolakan oleh pihak pentadbir dan pengurusan sekolah. Pengetua dan guru besar serta penolong-penolong kanan perlu diberi pendedahan secara bersistem dan berkala. Tahap penerimaan mereka juga perlu dikenal pasti. Kemudiannya barulah diambil kira keperluan, kerjasama antara guru mata pelajaran dan guru media serta agensi-agensi maklumat lain dalam membangunkan sumber supaya pelajar boleh mempelbagaikan proses pembelajaran mereka.